Leikkivinkit suosikkileikkeihin
HopLopin marraskuussa 2022 tekemän tutkimuksen mukaan merkittävä enemmistö 1000 vastaajan otoksesta toivoisi lasten leikkivän enemmän. Tulokset olivat leikin osalta hyvin selkeitä; aikuiset toivoisivat lasten elämään lisää vapaata leikkiä ja omaehtoista liikuntaa sekä vähemmän suorittamista ja ruutuaikaa.
Tulosten pohjalta innostuimme luomaan kyselyn asiakkaillemme, mitkä olivat heidän lempileikkejään ja millaisia leikkejä lapsiperheissä nykyään mieluiten leikitään. Lue alta suosituimmat leikit ja leikkiohjeet.


Klassikkoleikki ylivoimaisesti suosituin
Vastauksissa toistui neljä eri leikkiä, jotka nousivat esiin muisteltaessa lapsuuden omia leikkejä tai kerrottaessa nykylasten lempileikeistä.
Yhdistävänä tekijänä suosikeilla oli se, että niitä leikitään porukassa muiden lasten kanssa ja niitä voi leikkiä ilman suurempia pelivälineitä, kunhan löytyy sopiva turvallinen ympäristö.
Eniten mainintoja kyselyssä sai vauhdikas ja liikunnallinen kirkonrotta, jossa piiloudutaan, kisaillaan ja pelastetaan kavereita. Kirkonrotan lisäksi kyselyssä ääniä saivat hauska peili-peli, hippamainen rosvo ja poliisi-leikki ja perinteinen tuttu hippa-leikki variaatioineen! Lue alta leikkiohjeet klassikkoleikkeihin ja kokeilkaa niitä porukalla seuraavalla HopLop käynnillänne.
Peli alkaa valitsemalla etsijä ja huutopaikka.
Etsijän selkään lorutellaan porukalla: ”Vasta pesty puhdas selkä, rexonalla raikastettu, ympyrä ja risti, kuka siihen viimeiseksi pisti?”, jonka jälkeen yksi pelaajista koskettaa etsijän selkään muita voimakkaammin. Etsijä kääntyy ja yrittää arvata kuka selkään on koskettanut viimeisenä.
Etsijä: Arvaan Mintun
Minttu: Onko totta?
Etsijä: Niin totta kun kirkon rotta!
Minttu: Määrää luku?
Etsijä: Lue viiteenkymmeneen (etsijä valitsee luvun)
Jos etsijä oli oikeassa, roolit vaihtuvat ja Mintusta tulee etsijä, joka laskee viiteenkymmeneen.
Jos etsijä oli väärässä huutaa Minttu: ”tee itse”.
Tehtävän aikana lapset juoksevat piiloon.
Laskettuaan etsijä huutaa: ”Rotta kotona” ja jahti voi alkaa.
Kun etsijä löytää pelaajan, kisaillaan siitä, kumpi ehtii huutopaikalle ensin. Piilottelijan ehtiessä ensin, hän huutaa ”oma rotta” tai pelastaessaan myös muut: ”kaikki rotat”.
Jos etsijä on nopeammin huutoseinällä, hän huutaa: ”Minttu-Rotta nähty”, jolloin Minttu jää huutopaikalle odottamaan pelastajaa.
Peli päättyy, kun kaikki rotat on löydetty ja huutopaikalle huudettu.
Porukka kasaan ja leikkimään!
Pelialue sovitaan ja leikkijät jakaantuvat kahteen porukkaan: poliiseihin ja rosvoihin. Poliisien määrä voidaan yhdessä sopia pelaajien määrästä riippuen.
Poliisit jahtaavat rosvoja ja kiinni napattuaan, kuljettavat heidät ennalta sovittuun vankila-alueeseen.
Toiset rosvot voivat pelastaa kaverit juoksemalla koskettamaan heitä vankilassa.
Rosvoille voidaan sopia myös turva-alue, jossa voi käydä sovitun lyhyen ajan hakemassa suojaa.
Vauhdikas leikki päättyy, kun kaikki rosvot ovat kaltereiden takana vankila-alueella.
Kuka teistä on mestarirosvo ja pysyy pisimpään vapaana? Kuka saa pelastettua eniten muita rosvoja? Kuka on kulmakunnan tehokkain poliisi? Onnistuuko samalla reissulla napata useampi rosvo?
Hippaleikissä valitaan yksi tai useampi hippa, joka yrittää napata muut pelaajat kiinni. Perinteisestä hippaleikkiä voi leikkiä monella eri tavalla ja eri kokoisilla joukoilla.
Hippaleikin variaatioissa kiinnijäänyt kaveri voidaan pelastaa esimerkiksi halaamalla jäänyttä, ryömimällä jääneen jalkojen välistä tai vaikkapa nostamalla jääneen kädet ilmaan. Mutta ole nopea, ettei hippa pääse nappaamaan sinuakin kesken pelastamisen.
Variaatioita on useita, keksitkö itse ihan uuden?
Jännittävässä peili -leikissä yksi valitaan peiliksi, ja toisen tehtävä on päästä peiliksi peilin paikalle! Peili kääntyy selin muihin ja muut menevät riviin lähtöpaikalle sovitun matkan päähän.
Kisailijat liikkuvat vaivihkaa lähemmäksi peiliä. Peilin kurkatessa taaksepäin on kaikkien oltava liikkumatta! Mikäli peili havaitsee liikettä, hän sanoo liikkujan nimen ja liikkuja aloittaa pelin lähtöviivalta uudestaan. Peilin luokse ensimmäisenä vaivihkaa liikkunut pääsee seuraavaksi peiliksi ja peli alkaa alusta.
Kuka on ovelin vipeltäjä ja saavuttaa ensimmäisenä peilin jäämättä kiinni?
Kutkuttavaa puuhaa nerokkaille hoploppaajille!
Varaudu siis jänniin juttuihin, kun kesällä hoploppaat. Nappaa kassalta tutkintakortti ja lähde omin toimin selvittämään mysteerejä vihjeiden avulla HopLop-puistossa. Jeesaa agentti Jasse Pondia ja auta saamaan konnat kiipeliin. Tai pähkäile seikkailupelien arvoituksia: osta polettipaketti kassalta, niin vinkit piilevät puhelimessasi ja ratkaisut puiston uumenissa. Lisäksi kesään mahtuu muutakin ylläripuuhaa – pysy siis valppaana, kun seikkailet!
